Pomoce dydaktyczne rozwijające mowę dziecka - ćwiczenia logopedyczne

Rozwój mowy u dziecka jest procesem złożonym, wieloetapowym i wymagającym dużego nakładu pracy rodziców oraz terapeutów. Aby doprowadzić dziecko do umiejętności perfekcyjnego posługiwania się słowem mówionym i pisanym, należy zacząć od prostych zabaw łączących umiejętność logicznego myślenia, dedukcji, naśladowania, kojarzenia. Takie zadania są polecane przez logopedów do wykonywania wraz z rodzicami w domu, ale również podczas profesjonalnych sesji logopedycznych.
Kreatywne ćwiczenia logopedyczne to rozmaite gry i zabawy, które służą nie tylko jako wsparcie dla logopedów, ale również do przeprowadzania ćwiczeń w domu. Dzieci najchętniej i najskuteczniej uczą się poprzez zabawę, dlatego gry i zabawy logopedyczne są bardzo atrakcyjne dla maluchów pod względem formy przekazu i treści. Są to zabawy o prostych do zrozumienia zasadach, które dzieciaki uwielbiają, a dzięki którym ćwiczą swój mózg.
Za prawidłowy rozwój mowy u dziecka odpowiedzialna jest lewa półkula mózgowa i to ona wymaga systematycznej pracy. Tę pracę uwzględniają różnorodne pomoce dydaktyczne, które wspaniale sprawdzają się w warunkach domowych do wzmacniania nowo nabytych umiejętności. Bardzo dobrym elementem wspierania mowy u dziecka mogą być pomoce multimedialne, zawierające materiały w formie doskonale przyswajalnej przez maluchy.
Logopedia w domu również może być świetną zabawą! Już kilkumiesięczne maluchy warto namawiać na powtarzanie rozmaitych onomatopei i dźwięków, dzięki którym poznają one moc swojego głosu i uczą się artykulacji. Im starsze dziecko, tym więcej wyzwań można mu rzucać, ćwicząc poprzez kolorowe gry planszowe i zabawki umiejętność naśladowania konkretnych głosek, różnicowania ich, układania sekwencji kolorystycznych lub odwzorowywania różnych elementów. Tak naprawdę wystarczy poświęcić dziecku kilkanaście minut każdego dnia, aby móc obserwować u niego wyraźne postępy w rozwoju mowy. W przyszłości wyzwaniem dla rodzica pozostanie jedynie, jeśli będzie to konieczne, modelowanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosów u dziecka.

Zapisz na liście

Brak list.
Dodaj nową listę